Ajalooblogi: Carl Sarapi jälgedes. Muuseumikogu avastamine pakub rõõmu

Autor: Katrin Freyberg

Andragoog Katrin Freyberg on väikese Lobi muuseumi perenaine, kes korraldab pärandkultuuri retki ja õpib Tallinna Ülikoolis. Õpihimulise inimesena jagab Katrin oma kogemusi ülikooli ELU projektis osalemisest 2022. aasta sügisel, mis juhatas ta ka Virumaa Muuseumide fotokogu juurde.

Kõik sai alguse teoreetilisest ettevalmistusest.

Tallinna Ülikooli erialasid lõimiva uuenduse (ELU) õppeaines valisin endale projekti “Eesti: enne ja nüüd Carl Sarapi fotoloomingu põhjal” uusi teadmisi lubavaks väljakutseks. Selleks, mis mind ees ootas, ei olnud ma valmis. Alustasin tööd erinevate kirjandusallikatega. Lugesin, otsisin internetist lisa ja juba hakkas kiskuma välitööle. Just! Sest eesmärgiks oli ülepildistada huvipakkuvaid kohti. Sarapi projektiga on liitunud 14 erinevate erialade üliõpilast. Meie juhendajad – Kati Sarapik ja Tarmo Pikner – andsid meile vabaduse valida asukohad ja fotod, mida soovime ülepildistada.

Carl Sarap. Autoportree kaameraga Rolleiflex. Rakvere kodus. 1930. aastad. SA Virumaa Muuseumid, RMFn 1056:357

Meid jagati kahte gruppi. Mina sattusin gruppi, kes otsustas teha kolmese vaate. Lisaks Carl Sarapile võeti juurde ka fotograaf Peeter Toominga ülepildistused, mida ta tegi seeriatena “55 aastat hiljem” (1990. aastatel avaldatud fotoalbumite sari Eesti erinevatest paikadest) valides Carl Sarapi tohutust fotopärandist (üle 12000 foto) enda jaoks huvipakkuvad kohad. Niisiis tegi meie grupp kolme foto vaated: Carl Sarapi foto, Peeter Toominga foto ja üliõpilase tehtud foto samast kohast. Teine grupp tegi kahe foto vaate – üliõpilasele tähenduslik Carl Sarapi foto ja üliõpilase enda ülepildistus samast kohast. Lisaks kirjutasime iga ülepildistuse kohta lühikese kommentaari, mis kajastab foto kultuuriloolist väärtust ja suhestumist üliõpilase endaga. Regulaarsed arutelud projekti edenemisel ja projekti juhendajate Kati Sarapiku ning Tarmo Pikneri jagatud materjalid ja ülesanded, mida pidime jooksvalt täitma, toetasid erinevate erialade üliõpilaste loovust, erialateadmiste-oskuste jagamist grupis ja koostööoskust. Ajaloo- ja kultuuripärandi mõtestamise tegi igaüks individuaalselt. Analüüsis vaatles igaüks meist valitud koha muutust ajas.

Mina tegin ülepildistusi vastavalt oma huvile Lääne-Virumaa Haljala vallas kuuele Carl Sarapi fotole. Näitusele valisin nendest kaks fotot – Võsul asuva Borgmani maja ja  Sagadi mõisa vaated.

Carl Sarap. Borgmanni maja Võsul. 1937. SA Virumaa Muuseumid, RM F 1501:67 

See kõik oli seda väärt. Ja see oli alles algus, esimene katse ülepildistamisega tegeleda.

Ajalooliste fotode ülepildistamine on tegevus, millest olin küll varem kuulnud, kuid ei olnud seda ise teinud ega eriti süvenenud sellesse protsessi. See, milline maailm mulle avanes Virumaalt pärit eesti kultuuritegelase, kirjastaja ja 1930. aastatel iseõppijast tippfotograafi Carl Sarapi fotopärandi jälgedesse astudes, eesmärgiga üle pildistada tema tehtud fotosid, üllatas, innustas ja vaimustas mind.

Kõige südamelähedasemad ja kõnekamad olid Vana-Jüri kivid, mis minu jaoks sümboliseerivad muutuvas kiires ja keerulises maailmas seda stabiilsust ja rahu, mida iga inimhing vajab. Eestlane on üldiselt puu-usku ja tahab toetada puud. Mina olen kiviusku ja toetades selja sooja kivi vastu suvel võib peas keerelnud virr-varr vait jääda…. kohe, silmapilkselt. Paraku oli 2022. aasta hilissügisene päev, kui mina Käsmu pildistama jõudsin, külm, kõle ja tormine. Kõndisin Käsmu küla lõpust parklast mööda metsarada tipu poole. Sellise ilmaga ei kohanud ma teel kedagi. Juba jalanõude jalast võtmine rannas tundus ületamatu kannatusena. Liiv jalge all oli jäiselt külm ja kleepuv. Käärisin nii üles kui võimalik oma kitsad teksapüksid paljastades jalad, et vette minna. Ei tea, kaua arvuti selles külmas töötamist jätkab, mõtlesin. Arvutis oli Carl Sarapi tehtud foto, mida olin tulnud ülepildistama. Aga ma ei saanud ega tahtnud kiirustada, sest vajalik oli teha täiuslik ülepildistus Carl Sarapi fotost Vana-Jüri kividest Käsmus.

Carl Sarap. Käsmu rand. 1930. aastad. SA Virumaa Muuseumid, RMF 976:595

Astusin jääkülma merevette. Esimese korraga ei jõudnudki ma õigesse kohta meres, et vaade kividele oleks õigel kaugusel ja õige nurga all. Põhi tundmatu, kivid libedad, jääkülm ja valu tungis jalgadesse. Tulin veest välja. Järgmisel katsel olin vaimselt paremini ettevalmistunud. Suutsin kõndida vees ja otsida õiget asukohta, fookust, vaatenurka, suurust. Jälgisin detaile, näiteks paremal paistvat vastaskallast – Lobineeme tippu. Vees olles pidin ootama ka laine lahkumist ja mere rahunemise hetke. Kaua ei kannatanud olla, tulin ikka ja jälle välja. Tegin korduvaid pildistamise katseid. Kui olin saanud piisava koguse fotosid tehtud sain rahulolevana koduteele asuda.

Katrin Freybergi foto Sarapi radadel Käsmus Vana-Jüri kive pildistamas. Sügis 2022. 

Pärast seda seiklust oma Lobineeme köögi pliidi ees sooja oodates tulvas sisse õnnetunne….. See kõik oli seda väärt. Ja see oli alles algus, esimene katse ülepildistamisega tegeleda.

Sarapi ülepildistus: Katrin Freyberg. Hilissügis 2022

Just see eeltöö ja ajalooliste fotode uurimine, seosed, mis tekivad tööst kirjanduse ja allikatega, tõmbasid mind üha enam endasse ning avanema hakkas Carl Sarapi elu ja tema looming oma ilus ja valus, mis lõid särama just kultuuripärandi mõtestamise protsessis ja tulem, mille sünteesisin ning selle tähenduse kaja minus eneses….

Fotokunstnik Sarapi fotod on nagu maalid. Imeline! Olen lummatud!

Tippfotograaf Carl Sarap isikuna ja tema tõeliselt suur ning kvaliteetne fotopärand oli avastamist ja tutvumist väärt. Nii palju huvitavaid kohti, vaateid üle kogu Eesti! Fotokunstnik Sarapi fotod on nagu maalid. Imeline! Olen lummatud! Virumaa Muuseumide fotokogu tegi ülepildistamise valikud keeruliseks, kuna kogu on esinduslik ja suur. Sain kasutada Pilvi Põldma asjatundlikku nõu, mida ta lahkesti ja abivalmilt jagas. Valisin ülepildistamiseks kaugelt rohkem kui kaks fotot, mille olime projektis määranud iga üliõpilase panuseks. Mida sügavamale kaevusin uutesse teadmistesse ja loomingusse, seda enam see mind köitis.

Hoogu andsid juurde 21.septembril 2022 toimunud Carl Sarapi loomingule pühendatud Virumaa Muuseumide seminar “Fotoajaloopäev Carl Sarapi radadel” Rakvere Linnakodaniku Majamuuseumis”, Carl Sarapi fotonäitus samal ajal Rakvere linnaruumis ja fotonäitus Fotomuuseumis “Eesti pildis. Fotograaf Carl Sarap (1839-1942)” avades Carl Sarapi loomingu laiaulatuslikkust.

Virtuaalnäitus “Eesti: enne ja nüüd”

Projekt kestis kokku neli kuud ja selle väljenduseks lõime Carl Sarapi 120. sünniaastal, 2023, veebifotonäituse Fotomuuseumi (Tallinna Linnamuuseum) veebikeskkonda, milles tehnilist tuge pakkus meile Merilis Roosalu Tallinna Linnamuuseumist ja muuseumi meeskond. Veebinäitus on põnev ja eriline sümbioos, mis on sündinud 14 üliõpilase jaoks tähenduslike kohtade ülepildistamisest ja kuhu igaüks on lisanud tema jaoks olulist, mida sinu ja maailmaga jagada.

Oled lahkesti palutud tutvuma virtuaalnäitusega “Eesti: enne ja nüüd” Carl Sarapi ja Peeter Toominga fotoloomingu põhjal.

PS! Pärast Vana-Jüri kivide pildistamisretke ei olekski enam paremat ilma oodata olnud. Maha tuli paks lumi, mis kattis oma vaiba alla kõik, muutes ka vaated selliseks, mis ei oleks kuidagi kattunud Carl Sarapi fotomeeleoluga nendest kivimürakatest.

Katrin Freyberg, andragoog

Skip to content